Week 2 in Südtirol - update

Zoals jullie al konden lezen in het eerste weekverslag zijn onze leerlingen van 6H/7RD/RK op uitstap naar Südtirol. We zijn de tweede week ingegaan en kijken weer uit naar hetgeen ze ginds beleven. Enjoy.

DAG 8

Het is maandag en de tweede week is aangebroken. Iedereen dus terug in het gareel. We rijden bijna 2 uur om aan het Gardameer een olijfoliemuseum te bezoeken, uiteraard met bijhorende degustatie van de verschillende oliën, balsamico’s en azijnen. Zo heeft dit ook geen geheim meer voor ons.

Op de terugweg stoppen we bij het wereldbefaamde spumantebedrijf Ferrari.

Foto 23.jpg

Na het indrukwekkende aanzicht van DUIZENDEN gevulde flessen kregen we een theoretische uitleg gekoppeld aan een visuele rondleiding doorheen het bedrijf...

Foto 24.jpg

... gewoon geweldig. We werden daarna verrast met een degustatie van een Ferrari Perlé van 2010. Zijn hier nog woorden voor nodig?

DAG 9

Dinsdag hadden we een afspraak met de iceman Ötzi genaamd. Deze ijsmummie werd in 1991 per ongeluk gevonden door een aantal wandelaars in de Oostenrijkse alpen. (voor meer info kan u terecht op de website van schooltv: https://www.schooltv.nl/video/oetzi-de-ijsmummie-van-meer-dan-5000-jaar-oud/)

Foto 25.jpg

Elk jaar lost deze wereldberoemde kerel nog steeds nieuwe ontdekkingen over z’n leven, kleding, wapens en hoe ze hem gevonden hebben.

Na de middag werden we verwacht in de hotels “Laurin en Greif”, die gerund worden door de familie Staffler. We starten de tour in de tuin.

Vervolgens waren de bar, de ruime kamers en het onthaal van het hotel Laurin aan de beurt. Allen waren even indrukwekkend. Zij die hier ooit geweest zijn weten dat we hier over een luxueus hotel kunnen spreken.

Foto 27.jpg

Vervolgens werden de geheimen van het iets kleinere hotel Greif blootgelegd. De twee hotels zijn zo verschillend van inrichting maar stralen beiden rust en luxe uit. Het ene hotel is vol pracht en praal terwijl het andere strak en modern is.

Foto 28.jpg

DAG 10

Het is ondertussen woensdag en vandaag bezoeken we het "Messner Mountain Museum". Reinhold Messner, waarnaar het museum is vernoemd, is een italiaanse bergbeklimmer die als eerste de 14 "+8000 m-bergen" van de wereld heeft beklommen en als eerste de Mount-Everest heeft overwonnen zonder gebruik te maken van zuurstof. In het museum was het ongelofelijk om te zien hoe het bergbeklimmen door de jaren heen is geëvolueerd.

Foto 29.jpg

Na dit openluchtmuseum moeten we een uurtje rijden door de prachtige natuur van het Sarntal.

Foto 30.jpg

In het Sarntal kregen we te zien hoe op ambachtelijke wijze Bauernspeck wordt gemaakt. Deze boerderij ligt op 1540 hoogtemeters met een pracht van een uitzicht.

De varkens, koeien, kippen, honden,…. kennen een zorgloos/stressvrij leven. Buiten het slachten van de dieren gebeurt hier alles op de boerderij. Het kweken, uitbenen, pekelen, roken, drogen, laten rijpen. Terwijl de industrie Bauernspeck op 6-7 maanden maakt, duurt het verwerkingsproces hier enkele jaren.

Foto 32.jpg

Vorige week plukten we nog appelen op een appelgaard, vandaag zien we de volgende stap in het verwerkingsproces, ditmaal bij de firma Kurmark.

Tijdens de rondleiding kregen we te zien hoe de appelen gewogen, bewaard, opgeslagen, gewassen, gefotografeerd en verpakt worden. Iedere keer als we nu een appel eten gaan we hier aan denken! De rondleiding werd beëindigd met een heerlijke Verkostung (proeverij) van de bekendste appelsoorten, uiteraard vergezeld van een glaasje vers geperst appelsap. Gewoonweg zalig!

Na de middag stond er een wandeling door de Rastenbachklamm op het programma. Dit is een indrukwekkende afdaling langs een rivier met bijhorende watervallen.

Foto 35.jpg

We klauteren steeds omhoog en omlaag over talloze trappen en verschillende hangbruggen om dan her en der te kunnen genieten van prachtige uitzichten.

Op het einde van deze wandeling lag "Weingut Dominikus". Hier werden we gedurende 3 uur ondergedompeld in de meest indrukwekkende kellerei die we ooit gezien hebben. Deze kellerei werd gedurende 30 jaar opgebouwd door één persoon die alles heeft uitgegraven met enkel een houweel, schup en kruiwagen. Tijdens de dag moest hij werken en in zijn vrije tijd was hij bezig met de kelder uit te graven en alles op te bouwen. Dit heb ik in mijn leven nog niet gezien!

Foto 37.jpg
Zoals ze zeggen: "work in progress"