Fantastische belevenis in Südtirol

Elk jaar gaan onze leerlingen van 6 Hotel en 7 RD/TR op gastronomische excursie naar het fenomenale Südtirol. Een prachtige omgeving en veel inspirerende workshops staan garant een unieke ervaring. Wij zijn er alvast jaloers op. Hier kan je de belevenissen van onze leerlingen volgen.

Veel leesplezier!

DAG 1

Iedereen (lln 7RD/TR, 6H en leerkrachten) werd om 5u45 verwacht aan de grijze poort. Ja je leest goed om 5u45 en dat nog op een zondagmorgend. Na een zware rit met zéér veel verkeer, hevige regenval, de nodige wegenwerken zijn we na 2 uur file rijden toch op onze bestemming geraakt.

Foto 1.jpg

Brixen verkennen, avondeten en bedje in. maandag om 7u30 ontbijt want we moesten 45 min. rijden naar de koffiebranderij Caroma. Heb je al eens een gedreven/ gepassioneerde vakman ontmoet? Dan moet je eens met deze baristaman spreken.

Af en toe werd het verhaal "koffie" iets te technisch en was de aandacht wat weg! maar TOP bezoek!

Foto 3.jpg

Na de lunch gingen we verder naar het visbedrijf DeNardo. Tja ook hier weer een  gedreven/ gepassioneerde vakman. De eigenaar Sandro haalt alles uit zijn koelingen om toch maar een goed beeld te krijgen van "wat is verse vis." na een 3 uur durende uiteenzetting terug naar de jeugdherberg.

Foto 4.jpg

DAG 2

Na een stevig ontbijt en een fikse wandeling (onderweg biddend dat het droog bleef, want de weersvoorspellingen voor vandaag waren niet goed) kwamen we bij de hotelschool aan.

Foto 5.jpg

Eerst een theoretische uitleg, werking school, onderwijs, duaal leren,... gevolgd door een rondleiding. Zoals ieder jaar eindigen we met een 4 gangen menu. Prachtig menuutje, je merkte dat het dit jaar een abschlussklasse (vrij vertaald: toppers) was.

Zeer lekker, mooie presentatie, keigoede bediening...

In de namiddag werden we verwacht bij Käse-affineur Degust. De eigenaar Hansi is zo gepassioneerd (dit is zéér zachtjes uitgedrukt) dat zijn uitleg over wat kaas juist is, hoe je deze het beste bewaart, bewerkt en serveert bijna 3 uur duurde en geen moment verveelde .

Foto 7.jpg

Een degustatie van 8 verschillende kazen: roomkaas, witte schimmel, gedrenkt in wijn, gerookt in whiskyvaten, blauwe schimmel, koe, schaap, buffel, tja wat hebben wij niet geproefd.

Hansi weet de aandacht van Dhr. Truyens wel te trekken.

Groot gelijk Milan, leg dat maar vast met jouw camera!

DAG 3

Woensdag is de verhuisdag, dan gaan we van de jeugdherberg in Brixen naar hotel Weingarten in Kaltern. Maar voor we dit doen hebben we nog een verkosting bij een plaatselijke bierbrouwer. De brouwerij Gassl Bräu is voor Norbert een hobby die is uitgegroeid tot een fulltime job. Hij brouwt enkel voor zijn eigen zaak ( Eigelijk voor het ganse dorp). Ook hier komen we al een paar jaar maar dit jaar verraste hij ons met een nieuwe video waar het volledige bierproces zeer duidelijk is voorgesteld.

Foto 10.jpg

Na de lunch hebben we een stevige bergwandeling gemaakt naar het hoger gelegen klooster. Het was echt een kuitenbijter. Na de prachtige foto’s van het berglandschap, hop naar het busje en op weg naar hotel Weingarten.

Foto 11.jpg

DAG 4

Donderdag moesten we vroeg uit de veren want om 9.00u werden we verwacht op de wijngaard Ölleiten. Na een woordje uitleg hoe en wat er van ons verwacht werd konden we gaan plukken. Het was een prachtige dag met veel zon.

Oh ja er werd ook nog hard gewerkt! 7 rijen, dat is 4 bakken vol van 300 kg, hebben wij op een paar uur geplukt! Proficiat aan de lln.

Foto 13.jpg

Na de lunch (op een hout vuur klaargemaakte gezoden worst, polenta, bauernspeck met witte kool, gorgonzolakaas en een beetje mosterd, opgediend in het zonnetje, gewoon zalig) hadden we een uurtje vrij en zijn we gaan waterfietsen. Tot hier de vrije tijd, het werd direct weer ernst met een rondleiding en degustatie in grappadestilleerderij Walcher door de eigenaar himself.

Foto 14.jpg

DAG 5

Ook vrijdag is het vroeg ontbijten (trouwens een prachtig ontbijtbuffet), om 9.00u stonden we klaar om mee te helpen bij het plukken van appels. De appelsoort Fuji moesten we onderhanden nemen. Na een uitleg hoe we dit moesten doen (wat helemaal niet gemakkelijk is!)  werden we verdeeld in 2 groepen. Iedere groep moest aansluiten bij een plukkerstrein.

Tja, het tempo van deze mannen konden we echt niet bijhouden. Wij plukten 3 appels op dezelfde tijd dat die mannen een boom kaal plukken! Er werden ons 3 verschillende plukmethodes uitgelegd en getoond. Na een lunch in de mensa was het nog niet gedaan. We kregen een rondleiding in de prachtige kelders van Laimburg met een wijndegustatie in de Felsenkeller. Waar we de 3 autochtone druiven proeven: Gewürztraminer, Lagrein, Vernatsch.

Foto 16.jpg
Foto 17.jpg

DAG 6

Eindelijk, het weekend is aangebroken, we kunnen 2 dagen rusten! Zaterdag op tijd uit de veren om naar de markt in Bozen te gaan.

Foto 18.jpg

We kunnen deze markt vergelijken met onze vogelmarkt. Na de middag was er in het dorp Kaltern een Weinkulinarium. Op het marktplein waren alle kellereien (n.v.d.r: kellerei = een wijnbedrijf) verzameld. Voor €5 huurde je een glas en kon je per kellerei alle wijnen proeven voor €2. Er was een live coverbandje leuke muziek aan het spelen.

Foto 19.jpg

Ja, de sfeer zat erin. Rond 18.00u was het gedaan, de zon was van het pleintje en het werd frisjes. Tijd om naar "huis" te gaan.

DAG 7

Zondag de dag der waarheid! Een opwarming voor de sportdag! We konden uitslapen want om 10.30 vertrokken we pas.

Foto 20.jpg

Het was prachtig fietsweer, iets frisser in de ochtend maar na de pasta 's middags werd het behoorlijk warm.

Foto 21.jpg

Ook dankzij de hoogtemeters is er wel wat zweet gevloeid. Buiten zere benen en een pijnlijk zitvlak heeft iedereen deze sportieve dag goed overleefd.

Foto 22.jpg

Als beloning werd er in het hotel een degustatiemenu opgediend. Iedereen was zo moe dat om 22.00u het zandmannetje al langskwam.