Spirulina-project - 4/5/6TW en 7CP

Afgelopen vrijdag stond in teken van ons project rond de kweek van Spirulina.

De dag ging van start met een lezing van Koen Fauconnier, zaakvoerder van AgrAqua, die met veel enthousiasme en een zeer uitgebreide kennis onze leerlingen duidelijk maakte wat er allemaal komt kijken bij de kweek van Spirulina.
Na deze lezing gingen de leerlingen in drie groepen naar de labo's om deel te nemen aan drie verschillende workshops. Zo hebben onze leerlingen hun eigen voedingsbodem gemaakt, de Spirulina-algen bestudeerd onder de microscoop en zelf een Secchi-meter gebouwd om de concentratie aan Spirulina-algen te bepalen.

Hieronder vindt u een aantal sfeerbeelden van de dag zelf.

Foto 2.jpg
Foto 13.jpg
Foto 14.jpg

Week 2 in Südtirol - update

Zoals jullie al konden lezen in het eerste weekverslag zijn onze leerlingen van 6H/7RD/RK op uitstap naar Südtirol. We zijn de tweede week ingegaan en kijken weer uit naar hetgeen ze ginds beleven. Enjoy.

DAG 8

Het is maandag en de tweede week is aangebroken. Iedereen dus terug in het gareel. We rijden bijna 2 uur om aan het Gardameer een olijfoliemuseum te bezoeken, uiteraard met bijhorende degustatie van de verschillende oliën, balsamico’s en azijnen. Zo heeft dit ook geen geheim meer voor ons.

Op de terugweg stoppen we bij het wereldbefaamde spumantebedrijf Ferrari.

Foto 23.jpg

Na het indrukwekkende aanzicht van DUIZENDEN gevulde flessen kregen we een theoretische uitleg gekoppeld aan een visuele rondleiding doorheen het bedrijf...

Foto 24.jpg

... gewoon geweldig. We werden daarna verrast met een degustatie van een Ferrari Perlé van 2010. Zijn hier nog woorden voor nodig?

DAG 9

Dinsdag hadden we een afspraak met de iceman Ötzi genaamd. Deze ijsmummie werd in 1991 per ongeluk gevonden door een aantal wandelaars in de Oostenrijkse alpen. (voor meer info kan u terecht op de website van schooltv: https://www.schooltv.nl/video/oetzi-de-ijsmummie-van-meer-dan-5000-jaar-oud/)

Foto 25.jpg

Elk jaar lost deze wereldberoemde kerel nog steeds nieuwe ontdekkingen over z’n leven, kleding, wapens en hoe ze hem gevonden hebben.

Na de middag werden we verwacht in de hotels “Laurin en Greif”, die gerund worden door de familie Staffler. We starten de tour in de tuin.

Vervolgens waren de bar, de ruime kamers en het onthaal van het hotel Laurin aan de beurt. Allen waren even indrukwekkend. Zij die hier ooit geweest zijn weten dat we hier over een luxueus hotel kunnen spreken.

Foto 27.jpg

Vervolgens werden de geheimen van het iets kleinere hotel Greif blootgelegd. De twee hotels zijn zo verschillend van inrichting maar stralen beiden rust en luxe uit. Het ene hotel is vol pracht en praal terwijl het andere strak en modern is.

Foto 28.jpg

DAG 10

Het is ondertussen woensdag en vandaag bezoeken we het "Messner Mountain Museum". Reinhold Messner, waarnaar het museum is vernoemd, is een italiaanse bergbeklimmer die als eerste de 14 "+8000 m-bergen" van de wereld heeft beklommen en als eerste de Mount-Everest heeft overwonnen zonder gebruik te maken van zuurstof. In het museum was het ongelofelijk om te zien hoe het bergbeklimmen door de jaren heen is geëvolueerd.

Foto 29.jpg

Na dit openluchtmuseum moeten we een uurtje rijden door de prachtige natuur van het Sarntal.

Foto 30.jpg

In het Sarntal kregen we te zien hoe op ambachtelijke wijze Bauernspeck wordt gemaakt. Deze boerderij ligt op 1540 hoogtemeters met een pracht van een uitzicht.

De varkens, koeien, kippen, honden,…. kennen een zorgloos/stressvrij leven. Buiten het slachten van de dieren gebeurt hier alles op de boerderij. Het kweken, uitbenen, pekelen, roken, drogen, laten rijpen. Terwijl de industrie Bauernspeck op 6-7 maanden maakt, duurt het verwerkingsproces hier enkele jaren.

Foto 32.jpg

Vorige week plukten we nog appelen op een appelgaard, vandaag zien we de volgende stap in het verwerkingsproces, ditmaal bij de firma Kurmark.

Tijdens de rondleiding kregen we te zien hoe de appelen gewogen, bewaard, opgeslagen, gewassen, gefotografeerd en verpakt worden. Iedere keer als we nu een appel eten gaan we hier aan denken! De rondleiding werd beëindigd met een heerlijke Verkostung (proeverij) van de bekendste appelsoorten, uiteraard vergezeld van een glaasje vers geperst appelsap. Gewoonweg zalig!

Na de middag stond er een wandeling door de Rastenbachklamm op het programma. Dit is een indrukwekkende afdaling langs een rivier met bijhorende watervallen.

Foto 35.jpg

We klauteren steeds omhoog en omlaag over talloze trappen en verschillende hangbruggen om dan her en der te kunnen genieten van prachtige uitzichten.

Op het einde van deze wandeling lag "Weingut Dominikus". Hier werden we gedurende 3 uur ondergedompeld in de meest indrukwekkende kellerei die we ooit gezien hebben. Deze kellerei werd gedurende 30 jaar opgebouwd door één persoon die alles heeft uitgegraven met enkel een houweel, schup en kruiwagen. Tijdens de dag moest hij werken en in zijn vrije tijd was hij bezig met de kelder uit te graven en alles op te bouwen. Dit heb ik in mijn leven nog niet gezien!

Foto 37.jpg
Zoals ze zeggen: "work in progress"

Foto 39.jpg

Fantastische belevenis in Südtirol

Elk jaar gaan onze leerlingen van 6 Hotel en 7 RD/TR op gastronomische excursie naar het fenomenale Südtirol. Een prachtige omgeving en veel inspirerende workshops staan garant een unieke ervaring. Wij zijn er alvast jaloers op. Hier kan je de belevenissen van onze leerlingen volgen.

Veel leesplezier!

DAG 1

Iedereen (lln 7RD/TR, 6H en leerkrachten) werd om 5u45 verwacht aan de grijze poort. Ja je leest goed om 5u45 en dat nog op een zondagmorgend. Na een zware rit met zéér veel verkeer, hevige regenval, de nodige wegenwerken zijn we na 2 uur file rijden toch op onze bestemming geraakt.

Foto 1.jpg

Brixen verkennen, avondeten en bedje in. maandag om 7u30 ontbijt want we moesten 45 min. rijden naar de koffiebranderij Caroma. Heb je al eens een gedreven/ gepassioneerde vakman ontmoet? Dan moet je eens met deze baristaman spreken.

Af en toe werd het verhaal "koffie" iets te technisch en was de aandacht wat weg! maar TOP bezoek!

Foto 3.jpg

Na de lunch gingen we verder naar het visbedrijf DeNardo. Tja ook hier weer een  gedreven/ gepassioneerde vakman. De eigenaar Sandro haalt alles uit zijn koelingen om toch maar een goed beeld te krijgen van "wat is verse vis." na een 3 uur durende uiteenzetting terug naar de jeugdherberg.

Foto 4.jpg

DAG 2

Na een stevig ontbijt en een fikse wandeling (onderweg biddend dat het droog bleef, want de weersvoorspellingen voor vandaag waren niet goed) kwamen we bij de hotelschool aan.

Foto 5.jpg

Eerst een theoretische uitleg, werking school, onderwijs, duaal leren,... gevolgd door een rondleiding. Zoals ieder jaar eindigen we met een 4 gangen menu. Prachtig menuutje, je merkte dat het dit jaar een abschlussklasse (vrij vertaald: toppers) was.

Zeer lekker, mooie presentatie, keigoede bediening...

In de namiddag werden we verwacht bij Käse-affineur Degust. De eigenaar Hansi is zo gepassioneerd (dit is zéér zachtjes uitgedrukt) dat zijn uitleg over wat kaas juist is, hoe je deze het beste bewaart, bewerkt en serveert bijna 3 uur duurde en geen moment verveelde .

Foto 7.jpg

Een degustatie van 8 verschillende kazen: roomkaas, witte schimmel, gedrenkt in wijn, gerookt in whiskyvaten, blauwe schimmel, koe, schaap, buffel, tja wat hebben wij niet geproefd.

Hansi weet de aandacht van Dhr. Truyens wel te trekken.

Groot gelijk Milan, leg dat maar vast met jouw camera!

DAG 3

Woensdag is de verhuisdag, dan gaan we van de jeugdherberg in Brixen naar hotel Weingarten in Kaltern. Maar voor we dit doen hebben we nog een verkosting bij een plaatselijke bierbrouwer. De brouwerij Gassl Bräu is voor Norbert een hobby die is uitgegroeid tot een fulltime job. Hij brouwt enkel voor zijn eigen zaak ( Eigelijk voor het ganse dorp). Ook hier komen we al een paar jaar maar dit jaar verraste hij ons met een nieuwe video waar het volledige bierproces zeer duidelijk is voorgesteld.

Foto 10.jpg

Na de lunch hebben we een stevige bergwandeling gemaakt naar het hoger gelegen klooster. Het was echt een kuitenbijter. Na de prachtige foto’s van het berglandschap, hop naar het busje en op weg naar hotel Weingarten.

Foto 11.jpg

DAG 4

Donderdag moesten we vroeg uit de veren want om 9.00u werden we verwacht op de wijngaard Ölleiten. Na een woordje uitleg hoe en wat er van ons verwacht werd konden we gaan plukken. Het was een prachtige dag met veel zon.

Oh ja er werd ook nog hard gewerkt! 7 rijen, dat is 4 bakken vol van 300 kg, hebben wij op een paar uur geplukt! Proficiat aan de lln.

Foto 13.jpg

Na de lunch (op een hout vuur klaargemaakte gezoden worst, polenta, bauernspeck met witte kool, gorgonzolakaas en een beetje mosterd, opgediend in het zonnetje, gewoon zalig) hadden we een uurtje vrij en zijn we gaan waterfietsen. Tot hier de vrije tijd, het werd direct weer ernst met een rondleiding en degustatie in grappadestilleerderij Walcher door de eigenaar himself.

Foto 14.jpg

DAG 5

Ook vrijdag is het vroeg ontbijten (trouwens een prachtig ontbijtbuffet), om 9.00u stonden we klaar om mee te helpen bij het plukken van appels. De appelsoort Fuji moesten we onderhanden nemen. Na een uitleg hoe we dit moesten doen (wat helemaal niet gemakkelijk is!)  werden we verdeeld in 2 groepen. Iedere groep moest aansluiten bij een plukkerstrein.

Tja, het tempo van deze mannen konden we echt niet bijhouden. Wij plukten 3 appels op dezelfde tijd dat die mannen een boom kaal plukken! Er werden ons 3 verschillende plukmethodes uitgelegd en getoond. Na een lunch in de mensa was het nog niet gedaan. We kregen een rondleiding in de prachtige kelders van Laimburg met een wijndegustatie in de Felsenkeller. Waar we de 3 autochtone druiven proeven: Gewürztraminer, Lagrein, Vernatsch.

Foto 16.jpg
Foto 17.jpg

DAG 6

Eindelijk, het weekend is aangebroken, we kunnen 2 dagen rusten! Zaterdag op tijd uit de veren om naar de markt in Bozen te gaan.

Foto 18.jpg

We kunnen deze markt vergelijken met onze vogelmarkt. Na de middag was er in het dorp Kaltern een Weinkulinarium. Op het marktplein waren alle kellereien (n.v.d.r: kellerei = een wijnbedrijf) verzameld. Voor €5 huurde je een glas en kon je per kellerei alle wijnen proeven voor €2. Er was een live coverbandje leuke muziek aan het spelen.

Foto 19.jpg

Ja, de sfeer zat erin. Rond 18.00u was het gedaan, de zon was van het pleintje en het werd frisjes. Tijd om naar "huis" te gaan.

DAG 7

Zondag de dag der waarheid! Een opwarming voor de sportdag! We konden uitslapen want om 10.30 vertrokken we pas.

Foto 20.jpg

Het was prachtig fietsweer, iets frisser in de ochtend maar na de pasta 's middags werd het behoorlijk warm.

Foto 21.jpg

Ook dankzij de hoogtemeters is er wel wat zweet gevloeid. Buiten zere benen en een pijnlijk zitvlak heeft iedereen deze sportieve dag goed overleefd.

Foto 22.jpg

Als beloning werd er in het hotel een degustatiemenu opgediend. Iedereen was zo moe dat om 22.00u het zandmannetje al langskwam.

Run4Freedom op zaterdag 30-september

In Merksem staat het laatste weekend van september altijd in het teken van de Vredefeesten; oftewel de herdenking aan de bevrijding op het einde van de Wereldoorlog II (één maand na Antwerpen!!).  De bevrijdingsloop of 'Run4Freedom' is slechts één van de vele festiviteiten die op het programma stond. Onze leerkracht van lichamelijke opvoeding had zijn delegatie bij. Hieronder leest u er alles over. Hup Stella Maris hup.

Vrijdagavond vertrok een laatste mail via Smartschool ("wa een gerief is da!!") naar de sportievelingen van onze school die zich wilden wagen aan een hindernissenparcours in het 'Fort Van Merksem'.  In die mail werd gewag gemaakt van gunstige weersomstandigheden en de vermelding dat iedereen verwacht werd omstreeks 12.30 u. aan de eindterminus van tram drie.  Meteovista bleek onbetrouwbaar want zaterdagmorgen boodt zich aan als 'kletsnat'.  De hemelsluizen gingen wijd open en het beloofde een memorabele dag te worden.  Iedereen kwam opdagen behalve de 'kleintjes' van 1b.  Ik neem het hen niet kwalijk want het was hondenweer.  Onder helse omstandigheden betraden we het 'Fort van Merksem'.

Foto 1.jpg

Men had de keuze tussen een individuele survivalrun of een 369-trail in groep. Neiringa (4 TW) ging voor de 3,5 km, terwijl Mihail (4 TW), Merlijn (5 TW), Shams (4 TW), Parvana (8 TW) en Aniqa (oudleerling), ambitieus voor de 7 km gingen; dit zonder iets te weten over het parcours dat hen te wachten stond.  De inschrijvingen verliepen moeizaam en nat maar toch kon de wedstrijd op gang geblazen worden omstreeks 13.15u.  We waren volop de laatste groepsfoto aan het nemen toen men met de melding kwam dat de eersten reeds vertrokken waren.

Het parcours bleek op plaatsen blank te staan.  Onderweg moesten de deelnemers lopen in gangen van het Fort (voor de gelegenheid in mist gehuld); ze moesten kruipen door schietgaten; talrijke obstakels overschrijden; springen van hoogtes van 4 meter enzovoort.  Dit in voortdurende strijd met de weerselementen.. Het werd een echte 'Spartacusrun'.

Na één ronde stond het gezicht van de deelnemers op vertwijfeling; "hebben we er na deze nog 3 te gaan??"  Neiringa had de juiste keuze gemaakt met 3,5 km of 2 rondes.  Zij liep dan ook een mooi parcours met een knappe tijd.  Onderweg hielp ze Mihail de moed behouden.  Shams liet het niet aan zijn hart komen en liep bij de besten.  Hij vloog over het parcours.  Merlijn, Parvana en Mihail liepen elk op hun tempo het loodzware parcours uit; een sterk staaltje van doorzettingsvermogen!!  Ieder ontving na de inspanning een medaille, water en een peer.  Het was zwaar geweest maar iedereen had een tevreden gevoel.  De obligate foto's werden genomen en men kon zich terug in droge kledij hullen (voor zover die nog te vinden was...).

Shams was nog niet uitgelopen en had zich met zijn broer (Shiham (3 TW)) en een vriend ingeschreven in de 369-trail.  Bij de 369-trail ga je de uitdaging in team aan.  Deelnemen kan enkel in een ploeg van drie personen. De eerste loper loopt 9 km, de tweede 6 km en de derde 3 km. Alle 9 km-lopers vertrekken samen, lopen hun eerste ronde van 3 km en pikken daarna de eerste ploeggenoot (6 km-loper) op om samen verder te lopen. Na de tweede ronde haakt de slotloper (3 km-loper) aan en loopt het trio de slotronde. De ploegleden lopen samen over de eindmeet. Samenwerken is dus de boodschap.

Ook Mihail had nog zin in een rondje van 3 km.  Marco (5 H) had al lang beslist om de 9 km voor zijn rekening te nemen.  Er werd dus nog gezocht naar een loper voor de 6 km en daarin kon ik mij niet onbetuigd laten.  Uiteraard bleef het regenen...

Er waren slechts 8 ploegen ingeschreven; wat eigenlijk niet veel is voor een dergelijk evenement.  De organisatie berustte bij de mensen van de Atletiekclub OLSE en die weten van aanpakken... Dit in combinatie met Sporting A en Stichting Vlaamse Schoolsport maakt dat dit een uiterst interessant sportevenement is, in het perfecte kader van het Fort van Merksem.  Er zou meer ruchtbaarheid in de toekomst gemaakt moeten worden over deze gebeurtenis!

Foto 8.jpg

We sleurden er elkaar door en liepen de afstanden, zoals het hoort, in teamverband.  Deze keer niet 'samenleven' maar 'samenwerken'.  Het zonnetje kwam zelfs te voorschijn en dit maakte dat we de laatste groepsfoto badend in het licht konden afwerken; trots met de verdiende medaille rond de nek.  Respect voor de deelnemers!!! Volgend jaar, hopelijk, terug van de partij met een grotere delegatie van onze school.

Tandartsassistentie: bezoek Zoo

Zoo Antwerpen.jpg

Om het schooljaar op een nuttige en aangename manier af te ronden bezocht het Se-n-Se jaar Tandartsassistentie de Antwerpse Zoo.
Tijdens de voormiddag werden we ondergedompeld in de wondere wereld van de tandzorg en bijhorende voeding voor de dieren in de Zoo.
Veearts Francis Vercammen had voor ons een mooie uiteenzetting voorbereid over zijn tandheelkundig werk bij de dieren die in gevangenschap leven.
Maar door de leuke interactie met de studenten ging het onderwerp al snel heel wat breder en belandden we in alle uithoeken van de wereld in een discussie over herkomst en effecten van dierenvoeding.
Tijdens de middagpauze in het restaurant van de Zoo werd er niet alleen gegeten maar werden ook ervaringen en nota's uitgewisseld.
Daarna bezochten de studenten de Zoo terwijl ze hun focus hielden op de bezoekers en de voeding die bezoekers aangeboden krijgen in de Zoo.
Deze bleek al gauw minder tandvriendelijk te zijn dan die van de dieren.

Aan het eind van de dag was dit een leerrijke en toffe dag voor studenten en begeleiders.